Przejdź do treści

Agencja Marketingowa

Strona główna » Blog o biznesie i marketingu » Sprzedaż kursu online w modelu subskrypcyjnym – czy warto?

Sprzedaż kursu online w modelu subskrypcyjnym – czy warto?

W dzisiejszym wpisie zajmiemy się platformą kursową z modelem subskrypcyjnym. Wiele osób, przed wydaniem kursu zastanawia się, czy lepiej wybrać płatność jednorazową, czy może pójść w płatności miesięczne. Zapraszam do wpisu.

Co to jest platforma kursowa?

Platforma kursowa to miejsce, w którym znajduje się nasz kurs online. Mówiąc najprościej – jest to swego rodzaju aplikacja, która wyświetla w kolejności nasze lekcje i do którego klient ma dostęp po opłaceniu odpowiedniej kwoty lub w przypadku darmowych produktów – od razu. Całość działa razem z płatnościami online, które po odnotowaniu płatności przydzielają dostęp do kursu. Pełna automatyzacja. Szczególnie jeszcze kiedy zintegrujemy naszą platformę kursową z automatycznym wystawianiem faktur. Taka automatyzacja pozwoli nas odciążyć od “nadzoru” nad sprzedażą i pozwoli skupić się na wydawaniu kolejnych materiałów.

Platforma kursowa – jakie są modele sprzedaży?

Mamy już stworzony kurs online i mamy przygotowany produkt w sklepie. Nasza platforma kursowa jest już prawie gotowa. Pozostaje pytanie – jaką ustalić cenę za kurs i w jakim modelu ją sprzedawać? Mamy dwie możliwości.

  1. Sprzedajemy nasz kurs online za określoną kwotę (dla przykładu 300 zł). Kursant otrzymuje wtedy nasz kurs na rok.
  2. Sprzedajemy nasz kurs online w modelu subskrypcyjnym (dla przykładu 30 zł/miesiąc).

Skupmy się w dzisiejszym wpisie na drugiej opcji. Poznajmy czym w ogóle jest model subskrypcyjny, kiedy warto go wprowadzić i jakie są jego wady i zalety.

Platforma kursowa: Co to jest subskrypcja?

Model subskrypcyjny na naszej platformie kursowej polega na automatycznym pobieraniu określonej kwoty z konta klienta po określonym czasie. Subskrypcja nie musi się być tylko na miesiąc. Możemy dla przykładu ustawić różne wariacje: subskrypcja co miesiąc w kwocie X, subskrypcja co 3 miesiące w kwocie Y i co pół roku w kwocie Z. Moim zdaniem jako twórca platform kursowych sens ma jedynie płatność comiesięczna. Myślę, że na tym polega istota platformy kursowej. Jednak warto wiedzieć, jakie są możliwości.

Przy takim modelu płatności potrzebujemy na naszej platformie kursowej dodatkowych funkcjonalności. Pierwszą z nich jest płatność kartą kredytową. Płatności subskrypcyjne działają na płatnościach online (tzw. manualne odnawianie płatności) i na płatnościach kartą kredytową/debetową (jest to automatyczne pobieranie pieniędzy z konta). Jak się domyślasz drogi czytelniku, pierwszy typ płatności również mija się z celem. Ilość osób, które ręcznie odnowią subskrybuje jest znikoma, dlatego też konieczne jest posiadanie możliwości płacenia kartą w swoim sklepie online.

Druga funkcjonalność to logika subskrybenta. Jak wiadomo, przy normalnej, określonej cenie za kurs – osoba po zakupie otrzymuje dostęp do kursu. Nie ma nic prostszego. Schody zaczynają się przy opcji subskrypcji. Tutaj musimy zrobić całą logikę dla takiej osoby. Oznacza to, że jeśli osoba kupiła produkt subskrypcyjny to system przydziela jej dostęp do kursu (tak jak w płatnościach normalnych), ale po czasie 30 dni musi też zabrać ten dostęp – o ile płatność kartą nie zostanie wykonana.

Przeczytaj również: Jak połączyć telefon z komputerem i zwiększyć swoją produktywność

Platforma kursowa: Kiedy warto wprowadzić subskrypcje?

To pytanie jest bardzo trudne i wiele klientów nam je zadaje. Warto zwrócić uwagę, że nie każdy kurs online i nie każda tematyka jest odpowiednia do takiego modelu subskrypcyjnego. Podam prosty przykład z własnego podwórka. Stworzyliśmy pełny pakiet dla paniodgimnastyki.pl (strona www, sklep online i platforma kursowa, a także nagranie kursu i newsletter). Osoba wydaje kurs online z ćwiczeniami dla kobiet po porodzie.  Tutaj kurs online z modelem subskrypcyjnym nie ma całkowicie sensu. Okres po porodzie nie trwa wiecznie, wiec nie ma sensu go przedłużać co miesiąc. Tutaj lepiej zastosować normalną płatność z dostępem na rok.

Drugi przykład: Osoba chce wydać kurs online na temat tworzenia treści w Tik Toku. Tik Tok to medium społecznościowe, które cały czas się zmienia i wprowadzane są nowe rzeczy. W takim kursie online model subskrypcyjny sprawdzi się doskonale. Temat kursu jest na czasie i korzystają z niego tysiące/miliony osób. Osoba kupująca taki kurs, dołącza do swego rodzaju akademii, gdzie przez cały okres uczy się jak tworzyć treści na Tik Toku, a z racji, że płaci co miesiąc to ma pewność, że dostaje aktualną wiedzę.

Tak więc przed wprowadzeniem subskrypcji na swoim kursie online – zastanów się nad branżą, w jakiej się obracasz, czy tematyka kursu nie jest tylko “na chwilę” i czy będziesz w stanie zapewnić treść swoim subskrybentom.

Przeczytaj również: Prowadzę live sprzedażowe na Facebooku, dlaczego mam słabe zasięgi?

Subskrypcja: Co otrzymuje klient?

Tutaj chciałem poruszyć temat sensu platformy kursowej z modelem subskrypcji. To, że wprowadzimy płatność co miesiąc za kurs to jedna sprawa. Jednak co to daje naszemu klientowi. W końcu przecież nasz klient może za miesiąc zablokować taką płatność. Dlatego też naszym celem jest zachęcenie klienta do zostania w modelu subskrypcji, czyli przedłużania jej. Rzućmy okiem na popularny serwis VOD – Netflix. Netflix działa w formie subskybcji – płacimy (strzelam) 34 zł miesięcznie i otrzymujemy dostęp do setki tysięcy tytułów filmów do oglądania. Mimo to Netflix cały czas aktualizuje bibliotekę o nowe filmy i nowe seriale zachęcając nas do przedłużenia płatności.

My jako twórcy kursu online musimy zrobić to samo. Możemy to zrobić na różne sposoby. Ostatnio tworzyłem platformę subskrypcyjną dla bazaterapii.pl. Jest to świetna stronka, która ma super pomysł jak zachęcać klientów do przedłużania. Strona posiada bazę narzędzi i treści dla rodziców, chcących uczyć swoje pociechy dokładnej wymowy. Zauważ, że użyłem słowa “platforma subskrypcyjna”. Jest to ciekawy i trochę inna platforma. Klient po zakupie subskrypcji otrzymuje dostęp do wszystkich produktów na stronie, a treści są cały czas aktualizowane i dodawane. Czyli mamy tutaj typowy model (nazwijmy to) Netflixowy.

Drugą możliwością zachęcenia klientów do zostania jest wydzielanie treści. Osoba kupująca kurs online w modelu subskrypcji zna otoczkę kursu, wie co na nim będzie i czego może się spodziewać, ale dostęp do kolejnych materiałów będzie otrzymywać stopniowo. Powiedzmy, że mamy 5 modułów i w każdym po 10 lekcji. Jako klient, nie damy rady przetworzyć takiej ilości materiału na raz. Dlatego też możemy zastosować stopniowe wydzielanie treści. Osoba otrzyma dostęp do 5 kolejnych lekcji po np. 2 tygodniach od dołączenia. Po kolejnych 2 – udostępniony zostanie moduł 2. I tak dalej i tak dalej. Jednak ta opcja ma też wadę. Musi być ona wprowadzona tylko jeśli sprzedajemy nasz kurs online w określonym przedziale czasowym. W innym wypadku zbudowanie logiki sprawi, że będą mogły pojawiać się problemy z dostępem.

Trzeci przykład to boot camp. Boot camp polega na tym, że osoba, kupując kurs online otrzymuje materiały i lekcje, a kurs odbywa się na zasadzie lekcji, w których to my jako eksperci uczymy naszych kursantów. Taki boot camp może trwać np. 3 lub 6 miesięcy. Pamiętajmy jednak, że my bierzemy w nim czynny udział.

Oczywiście platformę kursową z modelem subskrypcji możemy wprowadzić do naszego zwykłego kursu online, a jako zachętę możemy dać np. dostęp do elitarnej grupy na Facebook’u lub możliwość raz w tygodniu zdzwonienia się. Jaką zachętę zostawisz to już zależy od Ciebie. Jeśli nie jesteś pewny/a to napisz do nas, a z pewnością doradzimy.

Zalety modelu subskrypcyjnego

  • Model jest bardzo wygodny, ponieważ kwota, którą klient musi wyłożyć na start jest znacząco mniejsza. Zamiast płacić np. 500 zł. za kurs, płaci jedynie 30 zł/miesiąc. 
  • Ilość gotówki jaką zostawi u nas klient może okazać się znacząco większa. 
  • Nasz kurs online może być tworzony na bieżąco (nie musi być w pełni gotowy) 

Wady modelu subskrypcyjnego

  • Niewątpliwie taka platforma kursowa jest bardziej zaawansowana i trudniejsza do wykonania. 
  • Musimy cały czas aktualizować/dodawać treść. 
  • Może się okazać, że po miesiącu osoba nie przedłuży subskrypcji. 

Model subskrypcyjny – podsumowanie

Stworzyłem już wiele platform kursowych z modelem subskrypcyjnym. Taki model będzie świetnie działał jeśli mamy określony pomysł. Mimo, że prawdopodobnie wymagać to będzie więcej pracy niż zwykły kurs online z płatnością stałą, to potencjalnie  może dawać przysporzyć  więcej korzyści majątkowych. Czy warto mieć taki model subskrypcyjny na swojej platformie kursowej? – Jak najbardziej. Przy takim modelu łatwiej budować skalę (mniejsza kwota – większy volumen sprzedaży). Ważne jest jednak, żeby subskrypcja była tylko do głównej kursu. Nie możemy budować takiego modelu do kursu online o wartości 20/50 zł. Nie ma to sensu. Oczywiście nie musimy tylko skupiać się na takim modelu. Budujemy platformy kursowe, które posiadają hybrydowe modele. To znaczy, że osoba może kupić kurs online w modelu subskrypcyjnym, a inne produkty (downsell’e) za normalną kwotę. 

W „Ambitnej Marce” tworzymy strony www, platformy kursowe i sklepy online. Jeśli chcesz wydać swój kurs online lub jesteś w trakcie jego tworzenia, a potrzebujesz pomocy – skontaktuj się z nami. Doradzamy i pomagamy sprzedawać, proponujemy różne ciekawe rozwiązania i tworzymy dodatkowe funkcjonalności jak: integracja z newsletter’em, dostawcą paczek czy automatycznym wystawianiem faktur. 

Skontaktuj się w sprawie strony www, sklepu online lub platformy kursowej.