Opublikowano Dodaj komentarz

Prowadzę live sprzedażowe na Facebooku, dlaczego mam słabe zasięgi?

W ostatnich miesiącach mieliśmy wiele zapytań i próśb o pomoc, od osób, które zajmują się sprzedażą np. ubrań na Facebooku, poprzez transmisje live. Zauważyły duże spadki sprzedaży oraz statystyk nagrań w porównaniu do poprzednich miesięcy. Ten wpis dedykujemy każdemu takiemu zapytaniu.

Słowem wstępu.

Fakt, że livy są obecnie najlepszym i najbardziej lubianym sposobem komunikacji na Social Mediach, nie oznacza, że każdy taki live będzie promowany organicznie i wybijany przez Facebooka. Wiele zależy od wartości samego fanpage, czy zainteresowania fanów m.in czasu spędzanego na danym fanpage, relacji z fanami, czyli odpowiedziami na ich pytania w komentarzach czy wiadomości.

Pamiętajmy, że algorytm Facebooka jest mądrym narzędziem, który uczy się zachowania użytkowników, ich kroki ocenia jako dobre lub złe. Dokonuje też oceny treści, na wartościową i taką, która jest spamem. Na końcową sumę odbiorców i 'duży rozpęd” live wpływają też takie czynniki jak: komentarze, lajki, długość samej transmisji czy czas oglądania filmu na użytkownika.

Opis problemów:

Od kilku miesięcy (lub lat) prowadzę fanpage/grupę i sprzedaję podczas transmisji live. Niestety ostatnio na moim Facebooku, zauważyłam:

  • znaczny spadek ilości widzów na live
  • dużo niższe statystyki live i wolno rosnące
  • mniejszą liczbę udostępnień (lub niezliczanie się udostępnień na bieżąco)
  • brak lub dużo mniejsza ilość komentarzy
  • mało chętnych do zakupu

(czasem wszystkie z wyżej wymienionych czynników występują naraz, innym razem tylko kilka)

Moi Klienci i osoby lubiące stronę, zgłaszają mi, że nie dostają (jak wcześniej) powiadomień na temat rozpoczętej transmisji, z związku z tym zapominają o niej.

Dlaczego tak się dzieje? Q&A na temat live sprzedażowych

problem nr 1:  znaczny spadek ilości widzów na live

odpowiedź: Pamiętajmy, że nasi fani lajkują wiele stron, przez co nie są w stanie widzieć powiadomień każdej polubionej. Kolejnym problemem jest fakt, że nie włączają „obserwowania” i powiadomień, które mogą sprawić (ale nie gwarantują), że nasze posty pokażą im się w pierwszej kolejności.

Na samo wejście na live, wpływa jeszcze kilka innych czynników m.in o której godzinie dana osoba weszła na Facebooka od momentu naszego posta czy live + po jakim czasie z niego wyszła, np. czy oglądała coś kilka minut, czy kilkanaście i czy pokazało jej się powiadomienie. Warto pamiętać również o tym, że na Facebooku jest wiele postów sponsorowanych, czyli opłaconych przez firmy i to te Facebooku pokazuje danej grupie docelowej jako pierwsze.

Jak dodać stronę do obserwowanych, by zwiększyć wyświetlania postów przez fanów?

Pokażę to na naszej stronie, możesz przygotować takie screeny (lub wideo nagranie) ze swoim fanpage.

krok 1:

krok 2


problem nr 2: dużo niższe statystyki live i wolno rosnące

odpowiedź: na statystyki wpływa kilka czynników m.in ilość komentarzy, lajków, udostępnień i cała ta aktywność jest liczona według wzoru Facebooka. Czasem aktualizują się one po 24h, a nawet 48h.

Co z tymi udostępnieniami???

problem nr 3: mniejsza liczba udostępnień (lub niezliczanie się udostępnień na bieżąco)

odpowiedź: Sposobów udostępnienia live  (zarówno posta z grupy czy fanpage) jest kilka:

  • udostępnienie w wiadomości prywatnej do znajomego
  • udostępnienie na grupie (tutaj jeszcze wchodzą rodzaje grup oraz ich wewnętrzne regulaminy czy zatwierdzenia postów)
  • udostępnienie w wydarzeniu
  • udostępnienie na naszym fanpage, czyli takim, którego jesteśmy administratorem
  • udostępnienie na innym fanpage (tutaj w zależności od ustawień post pojawi się  automatycznie w polu „posty gości lub jeśli opcja jest wyłączona nie będzie możliwości publikacji )
  • udostępnienie na swojej osi czasu, czyli swoim na profilu prywatnym
  • udostępnienie na osi czasu znajomego (tutaj w zależności od ustawień post pojawi się u niego automatycznie lub będzie wymagał zezwolenia)

Jak widzisz, możliwości jest wiele. Wybór udostępnienia wpływa na zasięg  i dalszy posta (wiele zależy też od liczby członków np. grupy, czy ilości znajomych danej osoby). Samo

A komentarze…

problem nr 4: brak lub dużo mniejsza ilość komentarzy

odpowiedź: Zawsze kiedy ktoś mnie o to pyta i skarży się, że jego fani przestali komentować wchodzę na profil i pytam: „A dlaczego nie odpowiadasz na komentarze?” Ludzie przestali pytań, bo nie otrzymali odpowiedzi więc przestali, lub nie komentują, bo im za to nie dziękujesz, czyli nie wiedza potrzeby, albo opcja nr 3, nie komentują, bo nie ma czego, nie zachęcasz ich, nie zapraszam do interakcji. Wysil się na odpowiedź, kreatywność i działania a otrzymasz to samo!

Nie kupują jak kiedyś…

problem nr 5: mało chętnych do zakupu

odpowiedź: Trzeba przyznać, że powodów jest kilka: 1/ znudzenie aukcjami poprzez ich rozmnożenie w Internecie, 2/ zmądrzenie  i zorientowanie się przez kupujących, że te ubrania dostępne są w wielu miejscach, 3/ pandemia zmieniła styl kupowania a jej skutkiem są też kwestie finansowe u kupujących;

No ale dlaczego zasięgi spadły?

Na kilku grupach biznesowych widziałam rozmowy na temat transmisji live ubraniowej. Zazwyczaj dyskusja jest ostra, staram się doradzić, jak mogę, ale nie zawsze się da. Problem jest bardziej złożony.

Poniżej screen kilku komentarzy:

Prowadzę livy sprzedażowe na Facebooku, dlaczego mam słabe zasięgi

Podsumowanie:

Dlaczego tak się dzieje? Czy Facebooku Cię nie lubi?

  1. Jeśli prowadzisz live, które masowo są udostępniane na grupach, co powoduje zdenerwowanie wielu osób, musisz liczyć się z tym, że mogą one być zgłaszane jako spam i Facebook będzie je blokował , aczej jego algorytm, tak samo jak i sam fanpage czy nawet profil prywatny właściciela. Blokada nie jest widoczna, trafiasz do tzw. Facebookowego Więzienia. To czy blokada zostanie przyznana i na jak długo zależy od skali udostępnień –> rodzaju zgłoszeń, ilości czy ludzi, którzy to robią  czy są tzw. wpływowymi fanami, czy nie.
  2. Facebook wprowadza wiele rozwiązań dla legalnych biznesów ecommerce, dlatego takie działania blokuje, ponieważ nie są dla niego korzystne, lubi kiedy używa się nowych narzędzi, które tworzy m.in sklep dla biznesu.
  3. Facebook zapowiadał jakieś 3 lata temu, że będzie ucinał zasięgi postów użytkowników, którzy zachęcają masowo do oznaczania innych użytkowników w komentarzach, tak jak często namawia się do tego podczas takich live np.”oznacz koleżankę”. Było to spowodowane  m.in przez masowymi konkursami.
  4. Facebook jest firmą,  chce zarabiać. Jeśli coś ma duże zasięgi bez zapłaty, to ucina je, ponieważ zależy mu na reklamie płatnej. Dlatego, czasem opłacenie reklamy płatnej w kwocie 200-300 zł miesięcznie wspomoże zasięgi i pomoże im częściowo „wrócić”.
  5. Pamiętaj, że jeśli coś sprawdzało się jakiś czas, nie oznacza to, że będzie działało non stop i nigdy się nie skończy. W 2020 zauważalny jest wysyp tego rodzaju live, w związku z tym przypada ich więcej na danego użytkownika, trudniej jest skupić uwagę, ponieważ konkurencja jest duża. Do tego doszło masowe zgłaszanie tego typu działań.

 

Dziękuję Ci za przeczytanie tego artykułu. Jeśli potrzebujesz pomocy w kwestii reklamy twojej firmy, napisz do mnie patrycja@ambitnamarka.pl

 

 

 

Spodobał Ci się nasz wpis lub pomógł? Lubimy dzielić się wiedzą,  możesz odwdzięczyć się, wystawiając nam opinię  Facebooku/ambitnamarkapl lub w Google