Przejdź do treści

Agencja Marketingowa

Strona główna » Blog o biznesie i marketingu » Pandemia? Wojna? Jak działać w czasie kryzysu, w małej firmie?

Pandemia? Wojna? Jak działać w czasie kryzysu, w małej firmie?

Przez ostatnie tygodnie po raz kolejny jestem zasypywana pytaniami o to “jak działać”? Podobnie było na początku pandemii. Wtedy zrobiłam wiele live oraz webinarów odpowiadając na konkretne pytania i problemy, dając rozwiązania.

Tym razem, kilka dni temu nagrałam live na naszym profilu na Facebooku: Ambitna Marka, a poniżej małe podsumowanie.

Przede wszystkim działaj!

Wiele osób prowadzących jednoosobowe firmy, poddało wątpliwości, czy ich działania mają sens. Czy prowadzenie firmy z zabawkami, nićmi czy chociażby kwiaciarni, w obliczu trudnej sytuacji wojny na Ukrainie ma sens? Oczywiście, że tak! Przykładem, który zmienia, myślenie jest fakt, że pracownik poczty, sklepu spożywczego czy kierowca autobusu nie zastanawia się, czy iść do pracy! Każdy z nas robi w swojej pracy/firmie coś potrzebnego, coś czego my ludzie potrzebujemy, nawet w obliczu wojny u naszego sąsiada! Jeśli Twoja firma i Twoja praca przynosi Ci pieniądze, sprawia radość czy pomaga innym w rozwiązaniu ich problemu, którym może być załatanie dziury w płaszczu, naprawienie buta, a nawet zrobienie nowej fryzury. Jesteś ważna i potrzebna! Sobie, innym a przede wszystkim swojej rodzinie, którą karmisz z zarobionych pieniędzy.

Pamiętaj o swojej misji!

W ostatnim czasie, tak wiele razy, każdy z nas zadaje sobie pytanie: po co? dla kogo? jaki to ma sens?  Dlatego tak ważne jest mieć misję i cel w życiu prywatnym i zawodowym. Bo kiedy przychodzą gorsze dni, a uwierz mi, że każdy je ma. Przypominasz sobie o swojej misji i już wiesz, dlaczego masz iść dalej to robić.

Kolejnym świetnym przykładem, był pewien wpis, który przeczytałam kilka dni temu. Kobieta zajmująca się rozwojem osobistym kobiet, napisała, że pierwsze dni wojny spędziła pod kocem, myśląc o najgorszym. Zastopowała również wszelką komunikację u siebie i promocję wyczekiwanego projektu, który przygotowywała od dawna. Po kilku dniach zdała sobie sprawę, że nie może tak po prostu siedzieć i zamartwiać się, że jej misją jest przecież inspiracja, motywacja oraz uszęśliwianie innych kobiet! Wspieranie ich w codziennym żuciu. One właśnie teraz potrzebują jej jeszcze bardziej! Wróciła do komunikacji, opowiedziała o tym. Jej klientki czekały na nią, potrzebowały, by była z nimi. Chciały, by komunikowała, to co zawsze.

Wiem też, że wiele osób obawia się komunikowania “normalności”, bo spotyka się z hejtem, trollowaniem i zarzucaniem, że nie wypada. Często nasze obawy są wymysłem, ale jeśli już coś takiego się wydarzy to pamiętajmy, że nie musimy tego czytać, reagować, tłumaczyć się. Możemy, ale nic nie musimy. Jeśli taka osoba, tego nie rozumie, to nie jest nasz problem, tylko jej. 

Pomagajmy Ukrainie na ile możemy. Czy to komunikując pewne ważne informacje, na naszych kanałach, czy to wspierając zbiórki. Nie zapominajmy, że prowadzenie firmy, wymaga od nas każdego dnia zaangażowania. Budowaliśmy firmę kilka miesięcy, czy nawet lat. Włożone zostały w to środki, energia, czas. Nie pozwól zabrać sobie tego lub obniżyć wartości, tego co robisz, przez kogoś, kto tego nie rozumie. Nie warto psuć sobie nerwów.

Kolejny kryzys? Jak rozwijać swój biznes? 

Wiele osób mówi mi, że wybrało zły moment na prowadzenie firmy. Niekoniecznie. Mówi się, że nie ma idealnego czasu. Wszystko jest kwestią perspektywy. Zobacz na to, pracując wcześniej na etacie, nie przejmowaliśmy się aż tak kryzysami, krachami itp nie myśleliśmy o tym co robić, aby lepiej czy więcej sprzedać. Nie interesowały nas tak mocno ceny paliwa (tym bardziej jeśli mieliśmy auto służbowe). Nie analizowaliśmy kwestii cen i podwyżek danych usług/produktów w zależności od cen innych surowców. Dlaczego? Bo zajmowaliśmy się konkretnym procesem w firmie, a nie zarządzaliśmy nią. Jeśli zatrudniasz obecnie ludzi, oni mają totalnie inne myśli i obawy niż Ty w tej sytuacji, pamiętaj o tym.

Jeśli Twoja firma nie radzi sobie z obecną sytuacją, sprzedaż mocno spadła, odczuwasz narastające problemy od 2 lat, kiedy to zaczęła się pandemia? Masz wrażenie, że jest coraz gorzej, to może warto zastanowić się nad problemem i uważnie go przeanalizować.

Może coś robisz źle? Może trzeba coś usprawnić, a może zatrzymaj się i zastanów co dalej z Twoją firmą, produktem, usługą czy branżą? Jeśli potrzebujesz świeżego spojrzenia, odezwij się do nas, a pomożemy!

Social Media to nie wszystko! Postaw na stronę internetową!

Muszę to napisać, bo widzę co dzieje się wokół, w innych krajach. Od dawna o tym mówię, a po sytuacji z września kiedy odebrano nam dostępy do firmowego fanpage Ambitna Marka na Facebooku (mieliśmy włamanie hakera, mimo zabezpieczeń, odzyskaliśmy dostęp dopiero po 4 miesiącach!), muszę jeszcze głośniej! Pamiętaj, aby zbierać bazę swoich klientów, mieć do nich emaile, numery telefonów, a także komunikować swoje dane kontaktowe, aby w razie awarii, braku dostępu do kanałów reklamy, klient mógł Cię znaleźć. Oczywiście rozwiązaniem idealnym jest strona firmowa, nawet prosta, w formie najważniejszych danych, taka wizytówka, która jest niezależna od widzimisię panów z USA czy innych wielkich. Na stronie Ty decydujesz, co się na niej znajduje, nikt Ci jej nie odbierze, zamknie, czy zablokuje ani nie zmieni nagle wyglądu z dnia na dzień, czy nie wprowadzi opłat. Pomyśl o tym teraz, póki masz wybór wielu adresów i nazw. Napisz lub zadzwoń do nas, chętnie pomożemy Ci w jej stworzeniu.

Jeśli szukasz pomysłów na rozwój firmy, polecam zerknąć na tę stronę:  ambitnamarka.pl/rozkrec-firme/