Social Media zwojowały świat reklamy, niby to wiemy, ale nadal spotykam się z wieloma niedowiarkami, którzy nie wierzą, że te narzędzia potrafią sprzedawać. Dlaczego? Możliwe, że sparzyły się nieskutecznymi działaniami, które nie doprowadziły do celu sprzedażowego. W dzisiejszym materiale zdradzam, na co zwrócić uwagę, by tak się stało. Stworzyłam listę punktów wraz z pomocną checklistą. Zaczynajmy!
Wyłoń grupę docelową
Wiem, wiem, masz dosyć tego słowa, ale czy oby na pewno masz to opracowane? Mimo, że wiele razy to słyszymy, nie robimy tego i chyba nie zastanawiamy się jakie to ważne. Wielu wydaje się to trudną czynnością, dlatego specjalnie dla tych osób stworzyłam bezpłatną checklistę, z pytaniami, która pomogą Ci określić grupę docelową produktu/usługi. Możesz pobrać ją poniżej.
Wpisz dane a po chwili na emaila otrzymasz listę.
Dlaczego ten opis klienta jest taki ważny? Bo im lepiej go poznasz, tym skuteczniej dobierzesz do niego komunikaty i narzędzia sprzedaży. To istotne, by wiedzieć kim jest Twój klient, jaki ma zawód, płeć, gdzie mieszka, ile zarabia, jakie ma problemy, bo wtedy Ty wiesz jakie rozwiązania możesz mu zaoferować.
Zaplanuj komunikację
Nazywamy to strategią i planem, który warto opracować pod kątem publikacji w Social Mediach. W tym celu stworzyliśmy model KSROC, który zawiera najważniejsze aspekty na początek.
Komunikacja – czyli określ gdzie i kiedy jesteś w stanie publikować i rób to. Kiedy opanujesz i poznasz dany kanał, zwiększ częstotliwość, stwórz ciekawszy komunikat np. wideo a może nawet live!
Styl – opracuj swoja identyfikację marki, używaj kolorów i czcionek z logo, niech komunikaty będą w podobnym stylu. Dzięki temu Twoja marka zostanie lepiej zapamiętana.
Osobowość – komunikaty powinny mieć osobowość, do kogo się zwracasz, kto stoi po drugiej stronie, kobieta, mężczyzna, mama, nastolatka? Dobierz odpowiednie słownictwo, w filmie ton głosu. Pamiętaj też o pokazaniu siebie i obrania swojego stylu.
Cel – to co puszczasz w świat internetu, ma jakiś cel. Chcesz sprzedać produkt, zapoznać z nim osoby i wytworzyć potrzebę, czy może zależy Ci na typowych działaniach wizerunkowych? Pamiętaj o odpowiednim CTA, wskaż kierunek działań, zasugeruj udostępnienie, komentarz itp.
Reakcja – kiedy na Twoje komunikaty ktoś odpowiada w formie wiadomości albo komentarzu, zawsze odpowiadaj! Jeśli nie będziesz ego robić, ludzie przestaną reagować. Dlatego rób to, nawet jeśli odpowiedzią ma być „dziękuję”, motywacją powinien być fakt, że odpowiedzi zwiększają Twoje zasięgi.
Analizuj konkurencję
Poznanie konkurencji, jej produktów/usług, sposobów reklamy i działania jest kluczowym punktem. Warto wiedzieć, co robiła oraz co robi konkurencja, by rozwijać firmę. Sprawdź, jak wyglądały ich komunikaty na początku i jak wyglądają teraz, co działało – miało odbiór, a co nie? Jakie opinie zostawiają ich klienci, za co są wdzięczni, na co narzekają.
Stwórz odpowiednie treści
Kiedy wiesz już kim jest Twój klient, co publikuje konkurencja, to zacznij tworzyć komunikaty na wybranych kanałach. Treści, jakie powinny się pojawiać to nie tylko typowe komunikaty reklamowe, ale też informujące o problemie, firmie, opiniach, w zależności od rodzaju produktu czy usługi. Dlatego komunikuj sprzedaż wprost – pamietaj o CTA, czyli konkretnym zwrocie kup, zamów, zarezerwuj itp, ale pamiętaj też o luźniejszych treściach.
Sprzedawaj w lejku
Czy wiesz, czym jest lejek sprzedażowy? To zaplanowana sprzedaż, skonfigurowana w taki sposób, że w początkowej fazie trafia do Ciebie wielu klientów, np. zapisuje się na newsletter z wykorzystaniem lead magnetu, z czasem kupuje produkt najtańszy w ofercie, kolejno droższy i w ostatniej fazie najdroższy. Sprzedaż zaplanowana jest komunikatami kierującymi Klienta, jeśli nie kupuje w którejś z faz, dostaje kolejne komunikaty wydłużone i tzw down sell, jeśli kupuje czasem proponowane mu są kolejne produkty tzw. up sell, by zwiększyć kwotę koszyka.
Szukaj partnerów do współpracy
Często podpowiadam przedsiębiorcom, by poszukali partnerów do współpracy. Mogą to być lokalne firmy, które mają podobną grupę klientów. Wspólna akcja marketingowa pokazanie się na swoich kanałach wzajemnie, czy coś poza siecią – wymiana ulotkami w paczkach klientów czy wręczenie ich w lokalu podczas zakupów. Warto się wspierać, dlaczego poszukaj takich firm w okolicy. A jeśli chcesz pójść dalej, zrób analizę lokalnych influencerów i zaproponuj im współpracę!