Przejdź do treści

Agencja Marketingowa

Strona główna » Blog o biznesie i marketingu » Narzędzia marketingowe » Jak napisać tekst o sobie? Tekst o mnie, jak go napisać? Poznaj 9 wskazówek!

Jak napisać tekst o sobie? Tekst o mnie, jak go napisać? Poznaj 9 wskazówek!

Najtrudniej jest pisać o sobie? Niekoniecznie, wszystko jest kwestią wprawy i nastawienia. Jeśli zrobisz to raz w skuteczny, ciekawy sposób, raz na zawsze będziesz mieć gotowy tekst w różne miejsca. Poznaj 11 wskazów, które Ci w tym pomogą!

Ten wpis pomoże Ci napisać kilka słów o sobie na stronę firmową, Social Media, czy to opisu w mediach. Jeśli prowadzisz firmę, warto stworzyć tekst o sobie składający się z około 1500 znaków (to około 1/4  tego wpisu na blogu) i mieć gotowca, którego możesz wysłać w razie szybkiej potrzeby. Oczywiście co jakiś czas warto odświeżyć taki tekst, zmienić cyfry, dopisać kursy, szkolenia.

Tekst o mnie, na stronę firmową, od czego zacząć?

Zanim przejdziesz do pisania o sobie, pomyśl do kogo mówisz? Kto będzie to czytał? Co i komu chcesz sprzedać? Z jakiego powodu, ktoś będzie to czytał? Warto wyobrazić sobie taką osobę i odbiorcę. Czego ona potrzebuje, co chciałaby się dowiedzieć? Jeśli ma to być opis na Twoją stronę firmową, czytać go będą głównie potencjalni klienci. Taki opis możesz wykorzystać również do mediów, czy jako wstęp do swojego wystąpienia, prezentacji, prelekcji. W takim opisie powinny znaleźć się pewne dowody słuszności i zaufania do Ciebie, Twoich produktów czy usług, ale również potwierdzenia Twoich kompetencji. W takim opisie ważne są liczby, pamiętaj o nich pisząc taki tekst. Jako odbiorcy lubimy ludzi z doświadczeniem, którzy skończyli wiele kursów, szkoleń, którzy wykonali wiele usług, sprzedali dużo produktów itd.

Przy okazji tworzenia takiego opisu, warte zastanowienia się do kogo mówimy jest to również z powodów estetycznych takiego opisu. Czy tekst będzie luźnym, czy raczej oficjalnym? Czy będziesz pisała w pierwszej formie i zwracała się na Ty, czy bardziej oficjalnie?

Tekst o mnie, na stronę firmową, co powinien zawierać?

Zastanów się i napisz konkretną liczbę, od ilu lat pracujesz w branży? Dlaczego zajmujesz się tym obecnie? Napisz swoją historię, początki! Przypomnij sobie wszystkie skończone kursy, szkolenia, wystąpienia, publikacje!

Dużo tego? To dobrze! Nie wiesz, od czego zacząć, albo uważasz, że masz zbyt małe doświadczenie w branży i nie masz co o sobie napisać? To nieprawda!

Zacznij od notatek, zajrzyj do swojego CV (nawet jeśli nie jest na 100% aktualne), przejdź przez ukończone szkoły, kursy. Napisz kilka słów o każdym z nich, co Ci dały, czego się nauczyłaś. Policz, ile lat działasz w branży, a jeśli dopiero zaczynasz, napisz o umiejętnościach, które posiadasz z okresu szkolnego, które wpłynęły na to czym się teraz zajmujesz. Przykład? Studiowałaś kosmetologie, ale teraz zajmujesz się PR? Napisz o doświadczeniu związanych z organizacją imprez w podstawówce, jak wspierałaś nauczycielki w tworzeniu dekoracji, czy zapraszaniu rodziców albo zdobywaniu informacji i pomysłów na przedstawienie. Możesz ująć to w humorystyczny sposób, że Twoje doświadczenie sięga podstawówki i dać przykład tych działań, albo wspomnieć, że od zawsze drzemał w Tobie potencjał PRowskich działań, ale potrzebowałaś 4lat studiowania kosmetologi, aby sobie to uświadomić, albo inaczej, że studiowanie kosmetologi, pokazało Ci, jak ważne masz umiejętności organizacyjno-dziennikarskie czy relacyjno-komunikacyjne, których nie będziesz w stanie w 100% wykorzystać w branży beauty, a które tak kochasz!

Czy w tekście o mnie pisać o prywatnych sprawach?

Informacje na swój temat możemy podzielić na oficjalne i bardziej prywatne. Jesli chcesz wspomnieć o tym co lubisz, jak spędzasz czas prywatnie, napisz. Jeśli nie do końca to czujesz, nie pisz. Z doświadczenia powiem Ci, że warto napisać chociaż 2-3 zdania w tym temacie. Nie musisz od razu pisać: “mama 2 dzieci i żona”, ale wspomnij o tym, że w wolnych chwilach chodzisz po górach, sadzisz kwiaty, bo lubisz naturę, albo czytasz kryminały, bo coś tam. Tu nie do końca chodzi o to, aby napisać, interesują mnie podróże, ale żeby to rozwinąć i może nawet połączyć z cechami, które spodobają się twojego czytelnikowi, klientowi itp.

W opisach zawodowych przeważają zazwyczaj informacje o zawodzie, osiągnięciach, wykształceniu i zainteresowaniach, a w biogramach prywatnych jest odwrotnie, tam więcej piszesz o swoich cechach charakteru, czasem trochę o wyglądzie i o zainteresowaniach, wspominasz też to, czym się aktualnie zajmujesz zawodowo, ale bez podawania szczegółów. My skupimy się na taki opisie zawodowym, ale z nutką prywatnych informacji, by dać się poznać!

Jak napisać opis o sobie krok po kroku? Zacznij od punktów opisujących Cię, przeplataj je z korzyściami, cechami a na koniec zaproś do siebie, wskaż, gdzie można Cię znaleźć. Poniżej 8 wskazówek:

  1. Swoje pozytywne cechy charakteru + zastanów się, jak pomagają Ci w zawodzie, który wykonujesz? Np. od zawsze byłam skrupulatna, dlatego tak łatwo nauczyłam się technik xxx; albo od zawsze miałam głowę pełną pomysłów, dlatego klientki doceniają mnie za świeżość i różnorodność technik makijażu!
  2. Swój zawód albo zawody (wyuczone czy wykonywane) związane i niezwiązane z branżą. Wypisz je a później wybierzesz te, które są najważniejsze na ten moment!
  3. Wymień wszystkie odbyte:
    – kursy/ szkolenia (związane z obecną branżą np. kurs stylizacji paznokci metodą xx)
    – kursy/ szkolenia (niezwiązane bezpośrednio z branżą, ale istotne, pomocne lub wspomagające Twój obecny zawód np.studia z zarządzania, dzięki czemu wiesz jak profesjonalnie rozwijać salon i współpracować z innymi; technologia żywienia, dzięki czemu potrafisz pomóc i doradzić kompleksowo w temacie dbania o cerę, bo przecież wpływ na to, ma również kwestia żywienie. Może to być coś na pozór nieoczywistego, ale po dłuższym zastanowieniu potrzebnego i zaskakującego. Co stawia Cię w ciekawszej pozycji niż inną osobę, która ma salon beauty obok Ciebie i skończyła „tylko” kosmetologię.
  4. Wystąpienia/ publikacje (np. w gazetach, lokalnych mediach, współpraca z firmami, znanymi osobami, nawet takimi lokalnie) najlepiej gdybyś znalazła również zdjęcia i dowody na to, które możesz pokazać przy takim opisie.
  5. Osiągnięcia zawodowe albo szkolne, np. informacja, że jesteś pierwszym gabinetem beauty w mieście, który ma zabieg xx albo że prowadzisz go już xx lat lub że wspierasz lokalną działalność charytatywną, lub że jesteś aktywną działaczką na rzecz ochrony środowiska od lat licealnych; Może wydać Ci się to dziwne, ale dla każdego z nas osiągnięciem będzie coś innego, to tylko przykłady, napisz to co czujesz, z czego jesteś dumna!
  6. Umiejętności praktyczne lub artystyczne np. wysokie poczucie estetyki, wyczucie stylu / tutaj możesz podać przykłady i rozwinąć to o korzyść dla klienta; np. często słyszę, że po wyjściu spod mojego pędzla kobiety czują się bardziej pewne siebie!
  7. Pasje i zainteresowania / mogą być związane z obecną pracą i zawodem, np. śledzenie trendów zagranicznych, czy opisanie ulubionego stylu, ale możesz dodać również fakt, że lubisz jazdę na rolkach!
  8. Powiedz o swoich wartościach, czy talentach, jakie cenisz i posiadasz. Być może jesteś po jakichś testach typu structogram, fris czy inne tego typu, które świetnie dzielą sposoby działania, motywacji, pracy itp ułatwiając współpracę obu stronom.
  9. Tak zwane informacje porządkujące, czasem się przydają jeśli zależy Ci na pokazaniu odbiorcy, w jakim obszarze działasz, podaj wtedy: wiek, gdzie mieszkasz, skąd pochodzisz, stan cywilny itp. / tutaj warto napisać np. szczęśliwą żoną i mama 2 córek, niewstydząca się wieku 40latką, lub żartem dojrzałą 30stką! Urodziłam się na wsi na lubelszczyźnie, ale równie szybko pokochałam stolicę!

Pomocne mogą być również pytania:

  • Jakie korzyści ze współpracy z Tobą mają klientki lub konkretna osoba takzwana persona?
  • Co możesz mu zaoferować? / Tutaj opis 2-3 zabiegów/usług np. sprawiam, że moje klientki zapominają, ile mają lat, dzięki nowoczesnym zabiegom, których wykonałam w moim gabinecie już dziesiątki/setki, może być też konkretna liczba ponad 200, albo wykonuję 100 miesięcznie od 5 lat!
  • Dlaczego powinien zainteresować się Twoimi usługami lub produktami? Jeśli szukasz miejsca, gdzie sprawię, że Twoje paznokcie będą zawsze prezentowały się elegancko i przyciągały wzrok, albo wyglądały estetycznie i ekskluzywnie.
  • Tak zwane CTA, czyli wezwanie do działania, zazwyczaj używane na początku lub końcu. Wezwij klienta do działania. Jego potrzeby związane z urodą/zdrowiem/ Twoja usługa, produktem i wyjątkowościom, jaką oferujesz, mają spotkać się ze spełnieniem, np. Chcesz zmienić coś w swoim stylu/wyglądzie/fryzurze, ale nie jesteś pewna co oraz jak tego dokonać, napisz lub zadzwoń, umów się na konsultację, spraw sobie przyjemność i zadbaj o siebie!

Tak możesz zakończyć opis, zostawiając tel, adres email, adres strony, Pamiętaj, że jesteś wyjątkowa i tylko tak powinnaś o sobie mówić!

 

 

Agencja Marketingowa