Ucząc się, łatwo o błędy, ale to dzięki nim jesteśmy w stanie nauczyć się więcej. Jak to mówią najlepiej właśnie na swoich błędach. Dlatego w tym artykule przedstawiam Ci TOP 5 błędów, które powtarza większość przedsiębiorców prowadzących swoje fanpage dla firmy.
Social Media mają to do siebie, że szybko zmieniają się ich algorytmy i osobie nieinteresującej się branżą trudno wyłapać wszystkie zmiany, ale jest kilka ważnych aspektów, które zauważyłam robiąc raporty i analizy z fanpage dla firm. Powtarzają się one notorycznie. Zacznijmy od pierwszego.
Założenie konta i brak aktywności
Trzeba mieć świadomość, że jeśli fanpage dla firmy już zakładamy i jest on opublikowany publicznie to powinniśmy dodawać na nim wpisy z określoną częstotliwością. Wiele mówi się o tym co ile powinna pokazać się aktualizacja, wpis, ale oczywiście wielu właścicieli takich fanpage dla firmy nic sobie z tym nie robi. Dlatego jeśli nie jesteśmy w stanie publikować np. co 2- 3 dni to niech to będzie chociaż raz na tydzień lub raz na miesiąc w najgorszym wypadku, ale róbmy to regularnie!
Dlaczego?
Klienci szukając nas mogą trafić na fanpage naszej firmy i widząc że ostatni wpis jest z Wielkanocy 2018 mogą pomyśleć, że firma już nie działa! Tak naprawdę! Pomyśl sama: ile razy zdarzyło Ci się wejść tak na profil jakiejś firmy i szukać informacji o tym, czy oby na pewno nadal funkcjonuje? Zagrożenie jest takie, że Klient może po prostu pójść od razu do konkurencji lub stracić zaufanie i wiarygodność w naszą firmę. Tym bardziej że jeśli konkurencja reklamuje się dodatkowo płatnie to zyska nasz ruch.
Nieaktualizowanie informacji o firmie
Prowadzenie profilu to nie tylko dodawanie treści, ale również aktualizowanie informacji o naszej firmie. Wielokrotnie spotkałam się z tym, że na fanpage firmowym widniały stare informacje o adresie, czasie pracy czy telefonie kontaktowym. Argumentem na to była informacja, że nie wiedzieli, jak i gdzie to zmienić…
Klient nie będzie się doszukiwał, pójdzie tam gdzie informacje będą aktualne.
Dodawanie tej samej treści na Facebooku oraz Instagramie
Kiedy wspominam o tym, że nie powinno publikować się tej samej treści na obu profilach Social Media to zazwyczaj widzę wielkie oczy i pytanie: Jak to? Dlaczego?
A dlatego, że jeśli Klient śledzi oba nasze profile to pomyśl sama: czy miałabyś ochotę dostawać 2 razy ten sam komunikat? Ok możesz mówić, że aktualnie zasięgi są tak cięte że nie zawsze się tak wydarzy, tylko wtedy pytanie po co mieć dwa konta i publikować na nich to samo? W dodatku Instagram a Facebook to w tym momencie dwie różne grupy docelowe. Komunikując więc tą samą treść trafiasz do jednej albo to drugiej (albo do żadnej z nich niestety ponieważ komunikat może nie być dopasowany do żadnej grupy docelowej). Dlatego polecam i sugeruję aby komunikat nie wychodził taki sam. Zmień zdjęcie, kolorystykę, dodaj inną treść nawet jeśli mówisz o tym samym temacie, promocji itp po prostu powiedz o tym w inny sposób.
Brak odpowiedzi na wiadomości, komentarze oraz opinie
Najgorsze co możesz robić dla swojej marki to brak komunikacji z Klientem! Mówię Ci to jako Klient i jako marketingowiec! Oczywiście dotyczy to zarówno opinii pozytywnych jak i negatywnych. Reagowanie na wiadomości, komentarze a także opinie jest ważne ponieważ w dzisiejszych czasach trudno jest dotrzeć do odbiorcy a jeśli on wysilił się na to aby pozostawić po sobie ślad, to podziękujemy mu za to! Nagrodą dla nas będzie podbicie takiego wpisu w statystykach Facebooka, który lubi kiedy jesteśmy aktywni. Kolejny argument jest taki, że jeśli taki Klient będzie widział nasza wdzięczność oraz reakcję z pewnością przy kolejnej okazji znów pokusi się o reakcje pod innym komunikatem. Same plusy!
Jeśli masz wpisy oraz posty z opiniami, które są nadal nieskomentowane to zrób to jak najszybciej i od dzisiaj reaguj na bieżąco!
Udostępnianie wpisów oraz treści z portali, na których reklamuje się konkurencja
To ciekawe zjawisko, które zauważyłam i zdarza się często, bo niestety mało kto zwraca na to uwagę. Tutaj, aby wytłumaczyć to dokładnie, muszę pokusić się o przykład:
Widzisz fajny artykuł dotyczący Twojej branży napisany na stronie branżowej. Porusza ważne kwestie i wpadasz na pomysł, by opublikować go na swoim fanpage firmowym. Wklejasz link, dopisujesz coś i zrobione! Nieeee tak szybko! Jest tu pewne zagrożenie i co prawda nie dla każdego, ale warto zwrócić na to uwagę, ponieważ….taki artykuł znalazł się tam nie bez powodu. Większość artykułów na stronach jest sponsorowana przez różne marki więc poniekąd udostępniając go promujesz jakiś produkt czy usługę i nawet jeśli nie jest to Twoja konkurencja, widzisz co to za produkt i nie przeszkadza Ci to ponieważ go lubisz to…nigdy nie wiesz, co będzie w tym wpisie za 2 tygodnie czy pół roku a przecież ktoś z Twoich Klientów może wejść w ten wpis po dłuższym czasie a Ty nawet nie będziesz wiedzieć co w nim jest. Treść może się zmienić a Ty nie masz na nią wpływu. Kolejna sprawa jest taka, że pod takimi artykułami branżowymi często wyświetlane są reklamy adwords, które zmieniają się co chwilę i również nie masz wpływu na to co się tam wyświetli. Ostatni argument na to wszystko jest taki, że udostępniając link z zewnątrz powodujesz, że osoba oglądająca Twój profil przechodzi na link i zostaje tam czytając ten artykuł, a później może i kolejny, i kolejny…w rezultacie zapominając co robiła kilka minut temu, czyli że była na Twoim profilu i szukała na przykład tel do zapisu na zabieg.
Dlatego warto jest pisać swojego bloga i mieć Klienta zawsze w swoich zasięgach.
Jestem ciekawa ile błędów opisanych w artykule TOP 5 błędów w Social Mediach, zdarzyło Ci się popełnić? A może masz jakąś rade dla innych jak z nich wybrnąć? Napisz nam o tym. A jeśli artykuł podobał się Cię – podziel się nim z innymi, to będzie dla nas cenna nagroda za dzielenie się darmową wiedzą.