Przejdź do treści

Agencja Marketingowa

Strona główna » Blog o biznesie i marketingu » Jak założyć bloga i zarabiać online? Poznaj 7 skutecznych porad krok po kroku!

Jak założyć bloga i zarabiać online? Poznaj 7 skutecznych porad krok po kroku!

Blogi stały się popularne kilka lat temu i mimo rozwoju Social Mediów, nadal mają się bardzo dobrze, a ich właściciele zarabiają krocie na opisywaniu produktów, przepisów, usług i właściwie wszystkiego w każdej branży i aspekcie życia! Jak zacząć pisać bloga?

Blog początkowo uważany jako sposób ma podzielenie się swoimi pasjami, umiejętnościami czy realizowania kunsztu pisarskiego. Z czasem blogi przekształciły się w fotoblogi czy nawet wideoblogi. W połączeniu z kanałami Social Media dają ogromne zasięgi i zarobki. Tylko co zrobić, aby blog przynosił dochody? Jak zacząć by wypaliło?

(1) Temat przewodni bloga

Pisać można o wszystkim i o niczym. Z jakiegoś powodu w Twojej głowie zakiełkowała myśl o blogu, czy masz na niego konkretny pomysł? A może piszesz już do tak zwanej szufladki i chcesz pokazać to w końcu światu? Może od zawsze pasjonujesz się gotowaniem i chcesz publikować na blogu swoje autorskie przepisy? A może pragniesz relacjonować swoje podróże, czy dzielić się poradami dotyczącymi ogrodnictwa? Każdy pomysł jest dobry! To na co warto zwrócić uwagę na początku, to aby pisać o konkretnym temacie, branży i nie rozdrabniać się na kilka różnych. Oczywiście sa blogi w tematyce lifestyle, w których właścicielki opisują zarówno modę, urodę jak i swoje wakacyjne wyjazdy czy ulubione przepisy, ale te blogi powstały jeszcze w okresie kiedy nie było ich zbyt wiele na rynku. Rządziły się innymi prawami. Teraz warto budować swój wizerunek eksperta w konkretnej dziedzinie i skupić się na szczegółach i 1 branży. Z czasem kiedy Twój blog będzie bardziej odwiedzany, zdobędziesz stałych czytelników, możesz rozpocząć kolejne tematy i kategorie. Na początku jednak skup się na jednym. Czy masz już główny temat bloga? Postaram się napisać kilka artykułów w pliku.

(2) Typowy blog, fotoblog a może wideo blog?

W kolejnej fazie określ, rodzaj i sposób publikacji treści. Czy chcesz tworzyć klasyczny blog  tekstowy? Czy może do wpisów będziesz tworzyć również zdjęcia, czy nawet wideo? Warto określić rodzaj treści, ponieważ od tego będzie zależał, chociażby wygląd bloga.

(3) Wybierz platformę blogową

Być może zrobiłaś już mały przegląd tego, na czym możesz tworzyć bloga. Jeśli tak to widzisz, że do wyboru masz kilka platform. Jeśli nie, to po krótce opiszę kilka z nich dla Ciebie. Najczęściej wybieraną platformą i najbardziej polecaną jest WordPress, który również ja Ci polecam. Nie znam jego wad, blogi prowadzę na WordPress od ponad 12 lat. Przerobiłam kilka systemów blogowych i tylko ten mnie nie zawiódł. Jego głównymi zaletami jest prosta obsługa w języku polskim, bardzo elastyczne dopasowanie, zerowy nakład finansowy czy bezpieczeństwo. Innymi systemami do prowadzenia jest: bloglovin, blogspot czy blogger. Każda z tych 3 wymienionych jest dosyć intuicyjna i posiada podobne zalety do bloga na WordPress, ale ma jeden minus. Jesteś uzależniona (a raczej twój blog), od tych platform. Nie wiesz jak długo będa istniały je serwisy, nie są one na tyle elastyczne w dostosowaniu wyglądu oraz mają kilka funkcji płatnych. Zdecydowanym minusem jest również nazwa, która wyświetla się obok nazwy twojego bloga dla przykładu kiedy miałam pierwszy blog, nazywał się tak: patriszjafashion.blogspot.com, widzisz ta końcówkę? Po kilku miesiącach przeszłam na WordPressa m.in właśnie z powodu tej końcówki, która źle wyglądała i nie pozwalała mi na rozwój i monetyzowanie bloga, ponieważ firmy wymagały własnej domeny. Niestety sporo kosztowało mnie przeniesienie bloga, bo trafiłam na pewnego wyzyskiwacza (dzisiaj wiem, że można to zrobić za pomocą kilku kliknięć), spadły mi statystyki i ogólnie zrobił się bałagan. Dlatego błagam nie popełniaj tego błędu i zacznij blogować na WordPress.

(4) Indywidualna nazwa

Czy masz już nazwę swojego bloga? Pamiętaj, że powinna być łatwa do zapamiętania i zrozumienia. Dobrze gdyby kojarzyła się z tym o czym masz zamiar pisać. W nazwie mojego pierwszego bloga było słowo “fashion”, bo pisałam głównie o modzie. Po kilku latach zmieniłam nazwę na “patrycjastory”, bo blog stał się takim moim pamiętnikiem i opowieścią. Nadal na nim zarabiam, ale jest też moją pasją i właśnie swego rodzaju pamiętnikiem wspomnień. Po nazwie możesz domyślić się, że jego właścicielka to Patrycja i że opowiada jakieś historie, zgadza się? Podobnie powinno być u Ciebie. Niestety wiele nazw, może być już zajętych. Nazwę wraz z serwerem (czyli takim garażem gdzie będzie przechowywany blog), możesz zakupić w polecanym przez nas hostingu cyberfolks (wklejam link partnerski, ponieważ za polecenie mamy rabat na nasz serwer). Jeśli potrzebujesz pomocy, napisz do nas zajmujemy się tematem stawiania stron, blogów, sklepów, platform kursowych czy pomagamy w technicznych sprawach. A i nie kupuj SSL jest obowiązkowy, ale mamy kod na bezpłatny, napisz.

Przy okazji polecam Ci sprawdzać wymyśloną nazwę również w Social Mediach, nawet jeśli ich nie planujesz w tym momencie to warto je zabezpieczy,ć, aby ktoś ich nie wykorzystał.

(5) Stwórz wizję wyglądu bloga

Opcji jest naprawdę wiele i jak mówi mój mąż, nie mają końca i ogranicza nas tylko wyobraźnia! Podpowiem tylko, że nie ma sensu wybiegać z wizją bardzo daleko. Przejrzyj blogi, które lubisz czytać w różnej tematyce. Spójrz na takie o podobnej tematyce, jaką planujesz. Przemyśl, jakie funkcje, elementy, chcesz mieć na swoim blogu i najlepiej przedyskutuj to ze specjalistą. Oczywiście polecamy się w tym temacie jako Ambitni! To ważne, aby na początku nie przesadzić z funkcjami, które niepotrzebnie spowolnią bloga, czy będą zbędne w daje branży. Nagrałam też dosyć ciekawe wideo w temacie tworzenia stron samodzielnie, może Cię zainspiruje:

Dlatego właśnie Ty zajmuj się pisaniem a blogowaniem a nam zleć resztę, by świat o Tobie usłyszał jak najszybciej! Nie trać czasu na to czego nie potrafisz.

(6) Określ plan

Bardzo często spotykam się z tym, że po założeniu bloga i pojawieniu się 2-3 wpisów, nie ma kolejnych. Opada entuzjazm. Efekty czyli czytelnicy, nie przyjdą od razu, więc warto uzbroić się w cierpliwość. Dlatego zawsze kiedy ktoś mówi mi, że chce założyć bloga, sugeruję, aby napisał 5 artykułów w czasie kiedy my tworzymy bloga wizualnie. Często kiedy zaczynamy pisać i wpadamy w wir pisania, okazuje się, że możemy napisać jednego dnia kilka artykułów. Kiedy blog powstanie, warto określić pewną strategię i plan. Umówić się ze sobą na konkretną ilość w miesiącu/tygodniu czy nawet dniu. Zaplanować dzień czy godzinę pisania i działać. Polecam również, spisać tematy i realizować je krok po kroku, dodając wciąż kolejne. Z doświadczenia powiem Ci, że pisanie bloga 1-2 czy nawet 4 razy w miesiącu nie przyniesie szybko efektu, dlatego jeśli możesz, pisz więcej, albo nastaw się na dłuższe oczekiwanie na efekty.

(7) Zacznij pisanie i publikowanie

Dodałabym do tego jeszcze: nie przejmuj się tym, co będzie. Działaj! Nie zwracaj uwagi na negatywne komentarze typu hejt. Staraj się spojrzeć na konstruktywną krytykę, ale nie bierz jej mocno do siebie. Tylko działanie przyniesie efekt. Myśl o swoim celu. Pamiętam, jak zaczynałam blogować. Weszłam w środowisko osób blogujących i wciąż słyszałam jak wiele dziewczyny, muszą nasłuchać się o swoim wyglądzie, wyborze stylizacji, jak wiele pytań padało o ich życie osobiste, zarobki itp. Sama (na szczęście!), nie doświadczyłam hejtu, ale kilka razy zdarzyło mi się, że ktoś zwrócił mi uwagę, na jakie błędy popełniam, pisząc. Cóż robię je do dzisiaj. I co z tego? Nie jestem polonistka, nie znam tych wszystkich zasad i nie przejmuję się nimi, bo blog to moje miejsce. Jeśli zdanie jest zrozumiałe, to się liczy. Moja rada: nie przejmuj się tym. Nie zależy nam na takich czytelnikach, którzy wciąż zwracają uwagę na to, co robimy źle zamiast dobrze. W biznesie liczy się działanie, nie perfekcjonizm. Rób jakoś, a z czasem przyjdzie jakość.

 Jak się przygotować do pisania bloga? Jak zacząć pisać bloga? 

Jestem daleka od takich rad, bo blokują działanie. W tym temacie napisałam co prawda kilka artykułów na naszym blogu, możesz je odnaleźć poprzez wyszukiwarkę lub wpisanie słowa “blog” na naszej stronie. Najważniejsza jest autentyczność oraz indywidualność treści. Bądź autentyczna i pozostań wierna swojemu stylowi, dzięki czemu będziesz w stanie przekonać nowych czytelników do siebie i swoich treści. Upewnij się też, że publikujesz treści przydatne dla swoich czytelników, zrozumiałe i podane w przejrzysty sposób. Dzięki temu z czasem automatycznie zwiększysz swój status eksperta. Z czasem możesz zacząć szkolić swój warsztat pisarski pod seo czy korektę tekstów. Na początek po prostu zacznij pisać.