Przejdź do treści

Agencja Marketingowa

board, chalk, swot
Strona główna » Blog o biznesie i marketingu » Narzędzia marketingowe » Co to jest analiza SWOT i jak ją zrobić?

Co to jest analiza SWOT i jak ją zrobić?

Czy uważasz, że poznanie konkurencji to niepotrzebna strata czasu? Jeśli tak, dzisiaj odpowiem jak może Ci to pomóc w rozwoju firmy. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, czym jest analiza SWOT i jak ją przeprowadzić.

Można powiedzieć, że konkurencja skłania nas do ciągłej pracy nad firmą i jej rozwojem. Dzisiaj dowiesz się, jak wyróżnić firmę w sieci, a także, dlaczego należy poznać swoją konkurencję, jej mocne i słabe strony oraz  jakie narzędzia zapewnią przewagę Twojej firmie!

Co to jest analiza SWOT i jak ją zrobić?

Analiza SWOT jest narzędziem strategicznego planowania, które pomaga organizacjom ocenić ich wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na ich sukces lub porażkę. Pozwala ona zidentyfikować mocne strony i słabości organizacji oraz określić szanse i zagrożenia, które mogą pojawić się na jej drodze.

Zacznij od zadania są poniższych pytań, najlepiej napisz odpowiedzi:

  • Co wyróżnia moją firmę?
  • Co wyróżnia moją markę na tle podobnych sklepów?

Załóżmy, że masz kwiaciarnię. Może Twój sklep jest w dobrym punkcie komunikacyjnym, albo masz częste dostawy świeżych kwiatów?  Tradycyjny sklep musi się wyróżniać. To samo dotyczy reklamy w Internecie. To, co odróżnia Twoją firmę od konkurencji, to tak zwane wyjątkowe cechy oferty, znane też jako „unique selling point”, w skrócie USP. Wyjątkowa cecha oferty przejrzyście pokazuje, co masz do zaoferowania, jakie jego potrzeby możesz zaspokoić oraz co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji.

Analiza SWOT to popularne narzędzie biznesowe, które pomaga organizacjom zrozumieć swoje mocne strony, słabości, szanse i zagrożenia. Jest to skrót od angielskich słów Strengths (Mocne strony), Weaknesses (Słabości), Opportunities (Szanse) i Threats (Zagrożenia). Analiza SWOT jest niezwykle przydatna zarówno dla dużych korporacji, jak i małych firm oraz może być stosowana w różnych dziedzinach, takich jak marketing, zarządzanie projektami, planowanie strategiczne i wiele innych.

1. Analiza SWOT mocne strony (Strengths):

Mocne strony to cechy lub zasoby organizacji, które pozwalają jej osiągnąć przewagę konkurencyjną. Mogą to być na przykład:

  • Wykwalifikowana kadra
  • Innowacyjne produkty lub usługi
  • Dobra reputacja i lojalność klientów
  • Skuteczna struktura kosztów
  • Doskonała lokalizacja

2. Analiza SWOT słabości (Weaknesses):

Słabości to czynniki wewnętrzne, które ograniczają zdolność organizacji do osiągnięcia celów. Przykłady słabości to:

  • Brak kwalifikacji pracowników
  • Starzenie się technologii
  • Słaba obsługa klienta
  • Wysokie koszty produkcji
  • Niska efektywność marketingu

3. Analiza SWOT szanse (Opportunities):

Szanse to czynniki zewnętrzne, które organizacja może wykorzystać do rozwoju i sukcesu. Przykłady szans to:

  • Rosnący popyt na produkty lub usługi
  • Nowe trendy rynkowe
  • Wprowadzenie nowych technologii
  • Dostęp do nowych rynków
  • Zmiany przepisów prawnych, które mogą korzystnie wpłynąć na działalność

4. Analiza SWOT zagrożenia (Threats):

Zagrożenia to czynniki zewnętrzne, które mogą negatywnie wpłynąć na organizację. Przykłady zagrożeń to:

  • Konkurencja na rynku
  • Spadek popytu na produkty lub usługi
  • Zmiany przepisów prawnych, które mogą być niekorzystne
  • Wzrost cen surowców
  • Niestabilna sytuacja polityczna lub ekonomiczna

Dodatkowo, aby wiedzieć, co wyróżnia Cię pośród konkurencji, a także, by dokonać analizy SWOT, należy zadać sobie i odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Z czym sobie dobrze radzisz? To Twoje silne strony.
  • Co możesz robić lepiej? To Twoje słabości.
  • Jak możesz się zmieniać i rozwijać? To Twoje możliwości.
  • Jakie czynniki wewnętrzne lub zewnętrzne mogłyby Ci zaszkodzić? To Twoje zagrożenia.
  • Kim są moi docelowi odbiorcy?
  • Kim są moi konkurenci?
  • Jakie potrzeby mają moi docelowi odbiorcy?
  • Jak mogę na nie odpowiedzieć?

Pamiętaj o swoich mocnych i słabych stronach. Przeprowadzenie analizy SWOT pozwoli Ci podjąć przemyślane decyzje.

Dodatkowo przygotowując wyjątkowe cechy oferty, sprawdź, co robi konkurencja. Przeanalizuj konkurencję z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi online. Zacznij od wyszukiwarek. To najszybszy sposób, by się czegoś dowiedzieć. Wyszukaj kluczowe dla Ciebie hasła i sprawdź:

  • kto pojawia się na górze wyników wyszukiwania Twojego produktu lub usługi;
  • jakie słowa kluczowe pojawiają się w tytułach na stronie konkurencji;
  • jaki przekaz konkurencja wykorzystuje w mediach społecznościowych.

Aby obserwować działania konkurencji, warto też wypróbować systemy wysyłające powiadomienia. Bezpłatne narzędzia (np. Alerty Google) pokazują, kto rozmawia na określone tematy online. Ustaw alerty dla najważniejszych produktów i usług, a także dla nazwy Twojej firmy i nazw konkurencyjnych firm. Otrzymasz powiadomienie, gdy dany termin pojawi się w dyskusji online, i dzięki temu zobaczysz, jak radzi sobie Twoja firma. Zobaczmy, jak wykorzystać te wskazówki, by wyróżnić Twoją firmę w internecie.

Co wyróżnia Twoją firmę online? Wykorzystaj nasze wskazówki, by dowiedzieć się, co robi konkurencja, a dzięki analizie SWOT ustal, jak możesz wyróżnić się w sieci.

Jak przeprowadzić analizę SWOT?

Przeprowadzenie analizy SWOT wymaga kilku kroków:

1. Identyfikacja czynników wewnętrznych i zewnętrznych: Zidentyfikuj mocne strony, słabości, szanse i zagrożenia związane z Twoją organizacją.

2. Analiza czynników: Ocen każdy z tych czynników pod kątem ich wpływu na organizację. Które z nich są najważniejsze i dlaczego?

3. Rozwinięcie strategii: Wykorzystaj wyniki analizy SWOT do opracowania strategii. Jak możesz wykorzystać swoje mocne strony do wykorzystania szans? Jakie działania podejmiesz, aby poprawić swoje słabości lub zaradzić zagrożeniom?

4. Monitorowanie i dostosowanie: Analiza SWOT to proces dynamiczny. Monitoruj zmiany w otoczeniu i wewnętrznie organizacji oraz dostosowuj swoje strategie w miarę potrzeby.

Analiza SWOT jest potężnym narzędziem, które pomaga organizacjom lepiej zrozumieć swoją sytuację i podejmować bardziej świadome decyzje strategiczne. Przeprowadzenie tej analizy pozwala na identyfikację mocnych stron do wykorzystania, słabości do poprawy, szans do wykorzystania i zagrożeń do zminimalizowania. Jest to nieodłączny element planowania i zarządzania, który może pomóc organizacjom osiągnąć sukces na rynku. Dlatego warto zainwestować czas i wysiłek w przeprowadzenie analizy SWOT, aby lepiej zrozumieć swoją pozycję i działać bardziej efektywnie.