Przejdź do treści

Agencja Marketingowa

Strona główna » Blog o biznesie i marketingu » Profesjonalny lektor w wideo reklamie firmy, po co?

Profesjonalny lektor w wideo reklamie firmy, po co?

Zastanawiasz się nad poprowadzeniem narracji w Twoim biznesowym filmie przez zawodowego lektora? A może uważasz, że jest to zbędne, albo… może sama chcesz opowiedzieć o firmie i zareklamować ją w wideo reklamowym?

Zacznijmy od tego, że każdy film – fabularny, dokumentalny, instruktażowy czy reklamowy- opowiada jakąś historię, wykorzystując obraz i dźwięk. Te dwie warstwy angażujące zmysł wzroku i słuchu są jednakowo ważne. Mało tego, powinny być tak skomponowane i skorelowane ze sobą, aby stworzyć przekaz czytelny, ciekawy, intrygujący i wyzwalający u odbiorcy określone emocje. Czy takiego filmu potrzebujesz?

Czym jest nagranie lektora?

Skupmy się na warstwie audio, czym jest i w jakim miejscu występuje? Dźwięk uzupełnia obraz, podkreśla i akcentuje wszelkie zdarzenia, akcje i ich zwroty rozgrywające się na ekranie. Wprowadza odpowiedni nastrój, dynamizuje, przyspiesza obrazy, „idąc w parze” z dostosowanym montażem, bądź je spowalnia czy uspokaja. Bywa jednak i tak, że to obraz musi być dostosowany do dźwięku i uzupełniać powinien przekaz dźwiękowy – jak ma to miejsce na przykład przy realizacji teledysków muzycznych.

Dźwięk może być różny i różnego pochodzenia.

  • Może być naturalny, a więc z planu filmowego. Tworzą go filmowane miejsca jak np. miasta, natura na wsi, w lesie, czy na morzu, albo wnętrza: fabryki, szkoły czy nasze mieszkania. Tworzą go filmowane postacie, które mówią, rozmawiają, opowiadają jakąś historię.
  • Z drugiej strony dźwięk może być dodawany w fazie montażu filmu. Mogą to być tzw. postsynchrony, muzyka czy też efekty dźwiękowe tzw. fx.

Ale to nie wszystko. Istotną rolę odgrywa w filmie lektor, czyli tzw. głos zza kamery, czy inaczej – głos z off’u.

Głos lektora, uzupełnia informacje płynące z obrazu jak i opowiada to… czego nie widać! Głos lektora jest także „tłumaczem”, czyli głosem, który przekazuje odbiorcy tekst wypowiadany przez bohatera na ekranie w obcym języku. To popularnie zwany dubbing. Jak dodamy do tego aspekt reklamowy, gdzie głos lektora jest integralną częścią komunikatu reklamowego, nakłaniania i perswazji, to rola lektora urasta do znaczącego, ważnego czynnika powodzenia projektu filmowego, a także – reklamowego!

W zależności od celu, jaki chcemy osiągnąć, lektor musi być zatem odpowiedni i to pod względem płci, wieku, barwy głosu i możliwości interpretacyjnych czy wręcz aktorskich.

Lektor musi spełniać wiele oczekiwań – mieć miły, nienarzucający się, nieprzeszkadzający (dubbing) w odbiorze głos, ale także… dynamiczny, charakterystyczny i pełen polotu, gdy ilustruje pełną ruchu i zmian akcję rozgrywającą się na ekranie, a z takimi wyzwaniami mamy do czynienia w spotach czy innych produkcjach reklamowych. W ostatnich latach branża lektorska dość poważnie i dynamicznie się rozwinęła i nie tylko dotyczy to coraz większej liczby lektorek i lektorów, którzy oferują swe usługi, lecz również wszelkiego typu „banków głosów”, czyli firm/agencji, które specjalizują się we wszelkiego typu produkcjach audio – od głosu automatycznej sekretarki w telefonie, przez narrację filmową, po spoty kinowe, telewizyjne i radiowe. Wiele agencji reklamowych i marketingowych znajduje w palecie swych możliwości nagrania lektorów. Osobne miejsce w przestrzeni lektorskiej zajmują studia specjalizujące się w produkcji audiobooków.

Naszą ofertę lektorów możesz zobaczyć na tej podstronie ambitnamarka.pl/lektor/, obecnie realizujemy głównie wideo reklamowe firmy wraz z legalnymi ujęciami z drona, jeśli masz pomysł i potrzebujesz go omówić, napisz do nas!

Czytanie książek nie jest już domeną stricte aktorską – utalentowani, doświadczeni lektorzy radzą sobie z tą trudną formą narracji słownej w zasadzie bez problemu. Choć zdarzają się nieporozumienia i wpadki. Niezależnie od wieku i płci, lektor powinien mieć predyspozycje, czyli talent, powinien mieć wyćwiczony głos i zdolność panowania nad nim w pracy nad różnymi tekstami. Ale najważniejsze w tym wszystkim stanowi tembr, barwa głosu. Jeśli lektor dysponuje charakterystycznym, zajmującym i specyficznym tembrem – to kariera w tej branży stoi otworem. Taki głos zawładnie naszym słuchem i uwagą w wieloraki sposób – stworzy klimat i emocje, może wzruszyć i… poruszyć naszą wyobraźnię, zmotywować, postawić na nogi i ukoić, a nawet uśpić. Może stać się Głosem Naszych Decyzji! Tak! Jeśli jest akceptowany, osiada w nas głęboko i na dłużej. Nasza podświadomość przeobraża ten apel w nasz wewnętrzny głos, który zamienia się w potrzebę… A potrzebę trzeba zaspokoić! I to jest główny cel reklamy! Mówiąc językiem współczesnych social mediów – taki głos jest do polubienia, docenienia, do pokochania, lecz także… do odrzucenia. Dzieje się tak, gdy użyjemy niewłaściwego głosu do niewłaściwych projektów, bo – nie oszukujmy się – nie ma lektorów uniwersalnych – do wszystkiego! Owszem, są lektorzy wszechstronni… a raczej wielostronni, którzy mogą się zmierzyć z różnorakimi, wymagającymi zadaniami, ale i u nich są granice możliwości. Stąd właśnie oferta rynkowa „banków głosów” i agencji, które współpracują z lektorami.

Możesz przesłuchać wiele propozycji głosowych do realizowanego swojego projektu, bądź oprzeć się na doświadczeniu specjalistów w tej branży. Zapewne potrafią oni wskazać głosy, które dobrze wkomponują się w filmowy obraz i tym samym będą optymalnym wyborem lektorki czy lektora. Nie wahajmy się więc nad dylematem – reklama z lektorem czy bez. To właściwie bezdyskusyjne, bo komunikat reklamowy to obraz/grafika, treść/ storytelling i slogan –hasło reklamowe.

W drodze do skupienia uwagi twoich klientów, głosy/lektorzy mają tu sporo wyzwań. Pamiętajmy tylko, że poza tym co opisane powyżej, o szansie na sukces decyduje sam nasz projekt i pomysłowy, kreatywnie przygotowany tekst, jeśli potrzebujesz w tym pomocy, napisz do nas!

 

autor artykułu:

Jarosław Dubaniewicz – lektor, reżyser