Opublikowano Dodaj komentarz

Plan 5 kroków, które należy zrobić w swoim biznesie #beauty w czasie kryzysu!

W połowie marca podjęto decyzję o zamknięciu salonów piękności i całej branży beauty. To wielki cios dla przedsiębiorców, zaraz po tym, rozmawiałam z wieloma właścicielkami gabinetów i przyznały, że sytuacja bardzo je przytłoczyła,  przez co nie mogły zebrać myśli. Nie wiedziały co dalej robić…Nagrałam materiał o najważniejszych krokach, które należy zrobić, obejrzyj wideo i sprawdź, który z tych punktów warto wprowadzić u siebie.

Sytuacja nie jest łatwa, ale tylko dobrze określony plan A, B a czasem należy przygotować również plan C, pomoże ją przetrwać. Oto jakie kroki warto wykonać, prowadząc biznes stacjonarny w branży beauty:

(1) przeanalizuj finanse

Wiem, że być może dla wielu osób, to punkt obowiązkowy co miesiąc, czy kwartał w swoim biznesie. Mimo to wiem, że jest wiele firm, które tego nie robią. Teraz zdecydowanie warto!

Zrób analizę kosztów, które ponosisz w danym miesiącu, pomocny może być nasz: Poradnik dla branży #beauty „Jak ustalać ceny w gabinecie beauty” który przygotowałam jakiś czas temu, a teraz udostępniam bezpłatnie. Zawiera on tabelę kosztów, sposób liczenia prowizji, czy analizę potrzeb w salonie.

Podczas analizy finansów warto pomyśleć, które pozycje możemy negocjować, renegocjować lub jakie koszty wstrzymać. Dla przykładu polecam Ci porozmawiać z wynajmującym lokal, przecież to też człowiek i wie, co się dzieje. Jeśli podejdziesz do niego z życzliwością, prośbą, przedstawiając sytuację, w jakiej jesteś oraz jaki masz plan, aby z niej wyjść. Z pewnością weźmie pod uwagę odroczenie czynszu, zmniejszenie go na jakiś czas lub całkowite anulowanie. Jestem po kilku rozmowach zarówno z właścicielami salonów jak i lokali, rozmawiałam i negocjowałam warunki w imieniu moich Klientów i gwarantuję Ci, że naprawdę jest to możliwe. Wiele banków umożliwia zamrożenie rat kredytów czy leasingów. Sprawdź również umowy na inny wynajem czy dzierżawę, być może warto pomyśleć nad rezygnacją z pewnych zabiegów i skupić się na innych, bardziej rentownych. Zobacz, co mają wokół inne salony, z czego rezygnują, a na co stawiają, zobacz jaki wybór będą mieć Twoi Klienci po otarciu salonów, z czym konkurujesz.

(2) porozmawiaj z zespołem

Zatrudnianie ludzi to odpowiedzialność, jesteś liderem bez względu na to czy się nim czujesz czy nie. W oczach osób, które zatrudniasz, jesteś osobą, która powinna zarządzać ludźmi i miejscem, w którym pracują. Dlatego ważnym punktem, zaraz po analizie finansów, jest rozmowa z zespołem, tutaj nie ma znaczenia czy zatrudniasz 1 czy 5 osób. Pamiętaj, że to trudny czas również dla nich, ich rodzin. Powinni wiedzieć, że masz wspomniany plan A, B czy C lub jak wygląda sytuacja finansowa salonu. Tutaj nie chodzi o wchodzenie w szczegóły, ale o samą intencję rozmowy, motywację do działań, które mogą wykonać online dla firmy, burze mózgów. Tak samo jak z właścicielem lokalu, możesz negocjować koszty również związane z zatrudnieniem. Wiem, że to okrutne, ale czasem konieczne, by uniknąć zwolnienia. Wiele firm już ogłosiło obniżenie wymiaru pracy oraz pensji o 20%. Motywacją ku temu może być zwiększenie jej lub % od sprzedaży po powrocie do pracy np. na okres 6 kolejnych miesięcy.

W tym miejscu przypominam o możliwościach wsparcia w grupach zawodowych, poprzez wspólne postulaty np. w petycjach.

(3) Angażuj klientów

Mimo, że Twoja firma jest zamknięta, pamiętaj, że marketing powinien działać, to on zaowocuje, kiedy wrócisz do pracy. Dlatego utrzymuj kontakt ze swoimi klientkami, docieraj do nowych, odważ się na nowy krok np. nagranie filmu czy przedstaw swój zespół! Pokaż, że jesteś, działasz i czekasz. Wiesz dobrze, że sprzedaż w branży beauty, to relacje, dlatego właśnie teraz należy szczególnie je podtrzymać. Nie chcesz przecież, aby Twoje klientki znalazły inny, ciekawszy salon w okolicy serfując w internecie z nudy, to Ty powinnaś zapewnić im teraz „czas antenowy”! Pamiętaj, że jeśli masz pracowników, to możesz wesprzeć się ich pomocą w pisaniu wpisów, tworzeniu treści na kanały Social Media!

(4) Nadrób zaległości

Każdy z nas ma w swoim biznesie coś, czego nie lubi robić, lub co odkłada na później…prawda? Niestety to jest ten czas kiedy to później do nas przyszło. Jeśli nie masz na siebie planu i pomysłu, nie wiesz co teraz zrobić, to odgrzeb rzeczy, które odkładałaś i poszukaj świeżości, zaangażuj się i działaj! Mogą to być rzeczy związane np. z rekomendacją dla Twojej firmy czy odpowiedzią na zaległe komentarze, każda aktywność na kanałach Social Media, zaowocuje większymi zasięgami, czyli dotarciem do nowych osób!

Być może miałaś w planie jakieś szkolenia, kursy, książki, które skutecznie wpłynął na rozwój Twojej marki. Nadrób to i przygotuj się lepiej na powrót do pracy. Pomocny w tym może być również nasz kurs online: Reklama w branży beauty! Wyróżnij swoją markę i zdobywaj nowych klientów! ​ który składa się z aż 4 modułów, krok po kroku uczy Cię jak skutecznie reklamować się na Facebooku, Instagramie, a także jak robić grafiki dla swojego biznesu oraz jak pisać i reklamować się!

(5) Postaw na swoje mocne strony

Jeśli czujesz, że czas na zmiany (bo tak też może być), chcesz zająć się czymś innym, szukasz dodatkowego źródła dochodu, ze względu na trudną sytuację to…pamięta, aby nie „łapać się byle czego”, mówię tutaj dokładnie o nagłym skoku i zajęciu się reklamą, produktów, usług czy systemów, których nigdy wcześniej nie znałaś, np. w systemie MLM. Od razu powiem, nie mam nic do MLM, sama przez wiele lat biegałam z katalogami, szkoliłam się na konferencjach i lubiłam ten czas, ale nie daj sobie wmówić, że wielki biznes i zarobki da się zbudować w kilka dni, tygodni, czy miesięcy, bo na to potrzebne są lata! Nienawidzę kiedy ściemnia się ludziom, działa na ich emocje, sprzedaje bajki!

Mówię Ci o tym, ponieważ widzę co się dzieje, jak wiele osób „porzuca” swoje biznesy na poczet szybkiego zysku, który przyjdzie w każdym biznesie, jeśli się zaangażujesz. Więc jeśli zastanawiasz się co teraz robić, to odradzam agresywne skakanie na inny biznes, sprzedaż produktów, których nie znasz. Wiele osób przez takie zachowania traci reputację, wizerunek i pogrąża swój biznes oraz siebie. Jeśli natomiast od dawna sprzedajesz jakieś produkty, nawet we wspominanym systemie MLM, to owszem zachęcam Cię do kontynuowania tego, ale robienia tego z głową i rozsądkiem. Po prostu postaw na pozycję eksperta, dziel się wiedzą, efektami, ale nie wciskaj na siłę.

Dobrym pomysłem jest zastanowienie się również nad tym, jakie inne umiejętności posiadasz, które mogą przynieść Ci pieniądze na JUŻ.

Znam kilka osób, które w mgnieniu oka, przebranżowiły swój biznes, lub dodały mu nową „nogę” wykorzystując swoją wiedzę i/lub umiejętności. Zaczęły robić coś całkowicie innego niż zabiegi beauty, ale potrzebnego ich klientkom w obecnym czasie. Podkreślę, że to nic złego, że na chwilę zmieniasz kierunek lub dodajesz coś do swojego biznesu, nawet jeśli jest to np. szycie maseczek, czy oferowanie lekcji angielskiego, bo jeśli posiadasz te umiejętności to wykorzystaj je i w ten sposób zarób na przysłowiowy „chlep”, w pewien sposób korzystając już z bazy klientek oraz ich zaufania, które już masz.

Ważne w tym wszystkim jest zachowanie rozsądku, ale też sprytne połączenie tego z obecnym biznesem i bazą klientek, ale też nieodpuszczanie obecnego biznesu. Dlatego zwracam na to uwagę, warto zastanowić się jak to połączyć. Raczej odradzam MEGA promocje na zabiegi i sprzedaż bonów w dużo niższych cenach, dlaczego? Bo będzie Ci trudno wrócić później do wcześniejszych stawek, nie wspominając o podwyżkach do cennika sprzed epidemii.

Wiem, że czytając to możesz mieć mętlik w głowie, zastanawiasz się co w końcu zrobić? Zacznij od kroki 1, kolejno 2, 3 i 4 a dopiero weź się na 5. W między czasie spisuj pomysły, zaplanuj i tak jak wspomniałam rozpisz plan A, B a jeśli trzeba to i C. Odstaw to na 1 dzień, odśwież głowę i wróć kolejnego, zaczynając działania!

Jeśli prowadzisz biznes w branży, beauty to zachęcam Cię do odwiedzenia strony dedykowanej dla tej branży, na której znajdziesz więcej informacji na temat prowadzenia reklamy w swoim biznesie beauty!

strona dla branży beauty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *